Stanislavski'den Günümüze
OYUNCULUK
YÖNTEMLERİ
Oyunculuk Programı
30 Ekim – 8 Aralık
*Deniz Erdem Studio işbirliğiyle...
*Deniz Erdem Studio işbirliğiyle...
Şule Ateş’in Cihangir Akademi için tasarladığı altı haftalık
bu program, Stanislavski’nin
oluşturduğu oyunculuk yöntemi ‘Sistem’
ve sonrasında Sistem’den yola çıkarak geliştirilen oyunculuk tekniklerinin bir
bölümü üzerine bilgi vermeyi, oyunculuk serüvenine tarihsel ve bütüncül bir
bakış açısı kazandırmayı amaçlıyor.
Her bir oyunculuk tekniği, Stanislavski’nin yıllar süren
araştırmalarının belli bir noktasına odaklanır ve onu geliştirerek, yeni bir yöntem
yaratır. Bu program, her bir tekniğin özel olarak odaklandığı temel meseleye ve
oyuncuya kazandırdığı farkındalığa dair bilgiyi, uygulamalı atölyeler
aracılığıyla aktarıyor.
7 eğitmenle, 6 hafta 46 saatlik minyatür bir ‘oyunculuk eğitimi’ programı olarak
kurgulanan Stanislavski’den Günümüze
Oyunculuk Yöntemleri programı, birbirini sırayla takip ederek bütünleyen
atölyeler aracılığıyla, temel bir oyunculuk eğitiminin aşamalarının bir
kısmını, hızlı bir şekilde aktarıyor.
Böylece program, oyuncunun ve oyuncu adayının kendisine uygun
tekniği tanıması ve keşfetmesinin yanı sıra, ‘temel oyunculuk eğitiminin’ belli
aşamaları üzerine de bilgi paylaşımında bulunuyor.
30 Ekim Çarşamba 20.oo - 22.oo
Kerem
Karaboğa – Stanislavski ve Sistem (Seminer)
3 Kasım Pazar 13.oo – 19.oo
Simel Keçicioğlu
– Lecoq Pedagojisi ve Bedensel Aksiyon
9, 10 Kasım Pazar 14.oo – 19.oo
Deniz
Erdem – Eric Morris ve Feldenkrais ile Oyuncunun
Farkındalığı
17 Kasım Pazar 13.oo – 19.oo
Buket Gülbeyaz – Method ve Lee Strasberg’de Duyu Çalışması
24 Kasım Pazar 13.oo – 19.oo
Burcu Halacoğlu – Michael Chekov’un Psikolojik
Jesti
1
Aralık Pazar 13.oo – 19.oo
Burçak
Dilekli – Meisner ile Oyuncunun Dinleme ve Eyleme Kapasitesi
7, 8 Aralık 14.oo – 19.oo
Selen Uçer - Oyunculuk Teknikleri ve Yaratıcı Oyuncunun Pratiği
Selen Uçer - Oyunculuk Teknikleri ve Yaratıcı Oyuncunun Pratiği
TAKVİM ve GENEL BİLGİLER
30 Ekim – 8 Aralık 2019
Toplam 8 Oturum 46 Saat
Kesin Kayıt İçin Son Tarih: 26 Ekim
ÜCRET
*Her atölyeye ayrı ayrı katılmak
mümkün fakat programın tümüne katılım önceliklidir.
* Program sonunda isteyen katılımcıya katılım belgesi verilir.
* Programın son atölyesindeki monolog ve sahneler, isteğe bağlı olarak kaydedilir ve katılımcıya verilir.
*Programın tümüne katılım için indirimli ücret 780 TL
* Program sonunda isteyen katılımcıya katılım belgesi verilir.
* Programın son atölyesindeki monolog ve sahneler, isteğe bağlı olarak kaydedilir ve katılımcıya verilir.
*Programın tümüne katılım için indirimli ücret 780 TL
*Taksitli ödeme: 1.000 TL (500 x 2)
Atölye Ücretleri
Stanislavski
ve Sistem (Seminer): 30 TL
Lecoq
Pedagojisi ve Bedensel Aksiyon: 200 TL
Eric Morris ve Feldenkrais ile Oyuncunun Farkındalığı:
300 TL
Method ve Lee Strasberg’de Duyu Belleği: 200 TL
Michael Chekov’un Psikolojik Jesti: 250 TL
Method ve Lee Strasberg’de Duyu Belleği: 200 TL
Michael Chekov’un Psikolojik Jesti: 250 TL
Burçak
Dilekli – Meisner ile Oyuncunun Dinleme ve Eyleme Kapasitesi:200 TL
Oyunculuk Teknikleri ve Yaratıcı Oyuncunun Pratiği: 350 TL
Oyunculuk Teknikleri ve Yaratıcı Oyuncunun Pratiği: 350 TL
BAŞVURU
Kısa bir
özgeçmişle birlikte cihangirakademi@gmail.com adresine mail atarak, programın
tamamı ya da ilgilendiğiniz atölye için başvuruda bulunabilirsiniz.
Başvurunuz,
değerlendirmeden sonra kabul edilecektir. Size; kabul edildiğinize ve ödeme
yapabileceğinize dair bir mail iletilecektir. Ödemenizi gerçekleştirdikten
sonra kaydınız kesinlik kazanacaktır. Ödemeleriniz iptal ya da iade edilemez.
Ödemeniz, ancak atölyenin açılmaması durumunda iade edilir.
Cihangir Akademi Telefon: 0544 669 80 57
Adres: Deniz Erdem Studio
Nispetiye Mah. Birlik Sk. Akyıldız Sitesi D Blok 24/4 Levent
Cihangir Akademi Telefon: 0544 669 80 57
Adres: Deniz Erdem Studio
Nispetiye Mah. Birlik Sk. Akyıldız Sitesi D Blok 24/4 Levent
Program Detayları
Kerem Karaboğa – Stanislavski ve Sistem
(Seminer)
İstanbul Üniversitesi Tiyatro Bölümü
İstanbul Üniversitesi Tiyatro Bölümü
30 Ekim Çarşamba
20.oo – 22.oo
Stanislavski 1900’lerin başında, özellikle psikoloji alanında
yaşanan bilimsel gelişmelerden etkilenerek yaptığı araştırmalar aracılığıyla,
oyuncunun eğitimi üzerine sistemli bir çalışma yöntemi kurgular ve yaşamı
boyunca bu sistem üzerine çalışarak geliştirir. Sistem, yine Stanislavski’nin
öğrencileri tarafından Amerika’ya taşınır ve Stella Adler, Lee Strasberg,
Sanford Meisner, Eric Morris gibi pek çok yeni oyunculuk yönteminin temelini
oluşturur.
Oyunculuk tarihine genel bir bakış ile
başlayacak bu seminerde, Stanislavski'nin oyunculuğa yaklaşımı yaşadığı dönemin
tarihsel koşulları ve kültürel değişimleriyle etkileşimi içerisinde ele
alınacaktır. "Sistem" üzerinde çalışmanın belirgin evreleri,
uygulanan belli başlı teknikler, elde edilen sonuçlar ve yarattığı etkiler
değerlendirilip tartışılacaktır.
Kerem Karaboğa 1993’te Boğaziçi Üniversitesi Tarih
Bölümü’nden mezun oldu. Yüksek Lisans ve Doktora eğitimini 1993-2001 yılları
arasında İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Anabilim
Dalı’nda tamamladı. 1994’te ders vermeye başladığı aynı bölümde, halen,
Profesör ve Bölüm Başkanı olarak görev yapmaktadır.
Birçok ulusal ve uluslararası dergi ve kitapta yazar,
çevirmen, editör olarak görev almasının yanı sıra, “Oyunculuk Sanatında Yöntem
ve Paradoks”, “Tragedya ile Sınırları Aşmak – Theodoros Terzopoulos’un
Tiyatrosu” ve “Geçmişten Günümüze İstanbul Tiyatroları 1 / Suriçi İstanbul’u,
Bakırköy ve Çevresi” kitapları Habitus Kitap, E yayınları ve Yapı Kredi
Yayınları tarafından yayımlanmıştır.
Simel Keçicioğlu – Lecoq Pedagojisi ve
Bedensel Aksiyon
3 Kasım Pazar 13.oo – 19.oo
Lecoq Pedagojisi, oyuncunun fiziksel yaratıcılığını, uzamla
olan ilişkisini, sahne üzerindeki mevcudiyetini geliştirmeyi hedefler. Lecoq
Pedagojisi’nin başlangıç kavramlarına odaklanan bu atölyede Simel Keçicioğlu, Tiyatronun
temel ögelerinden aksiyon - oyuncu ilişkisi, gam kavramının önemi, aksiyon - reaksiyon
zamanlamalarının dramatik alandaki yansımaları ve nötr mask ve mimodinamik
egzersizleriyle, beden – uzam ilişkisini karaktere dönüştürmek üzerine
çalışıyor.
Simel Keçicioğlu, Lisans eğitimini İstanbul Üniversitesi Devlet
Konservatuarı Tiyatro bölümünde tamamladı. Mezuniyetinden üç yıl sonra Paris’e
Ecole Internatinale de Theatre Jacques Lecoq’a gitti ve iki yıllık Profesyonel
Eğitim’i tamamladı. 2009-2014 yılları arasında;
Antonio Fava ile Commedia Dell’arte, Suzuki Company of Toga Japonya’da
Suzuki tekniği, Zişan Uğurlu ile New York’ta çeşitli tiyatro teknikleri
çalışmalarına katılmıştır. İstanbul Devlet Tiyatrosu, Tatbikat Sahnesi, Atta
Festival gibi tiyatrolarda çalışmış, 2009-2018 yılları boyunca çeşitli dizi,
film ve reklam çalışmaları olmuştur.
13 yıllık bale
eğitimi sonucu M.E.B. Bale Eğitmenliği sertifikası bulunmaktadır ve 2010
yılından beri de aikido çalışmalarını sürdürmektedir. Eskrim ve Aikido
branşlarında antrenörlüğü bulunan Simel Keçicioğlu, Aikikai Japonya 2. Dan
olarak eğitmenliğe devam etmektedir.
Deniz Erdem – Eric Morris ve Feldenkrais
ile Oyuncunun Farkındalığı
Deniz Erdem Studio
9 ve 10 Kasım Pazar 14.oo – 19.oo
Stanislavski sonrası oyunculuk teorisyenlerinin son
basamağı olarak kabul edebileceğimiz Eric Morris, 1960’larda Strasberg’in Metot
Oyunculuğu ile başladığı çalışmalarını, psikoterapi deneyimlerinden edindiği
yöntemlerle birleştirmiştir. Stanislavski sistemini sinema ve televizyonun
ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücüne mesleki açıdan cevap verecek şekilde
uyarlamıştır. Oyuncu eğitiminin ‘birey’e göre şekillenmesi gerektiğini öne
sürerek, ‘oyuncu koçluğu’nun, oyunculuk eğitimindeki yerine akademik katkı
yapmıştır.
Morris’in oyuncunun ruhsal farkındalığına yönelik
tekniğini, Feldenkrais’ın beden üzerinden hareket - duygu- zihin bütünlüğünü
oluşturma yöntemi ile birleştiren Deniz Erdem, bu iki metodun temel
prensiplerini ve oyuncunun farkındalığına katkısını teori ve pratik üzerinden
aktarıyor.
Deniz Erdem, 2000 yılında Anadolu Üniversitesi Eskişehir Devlet
Konservatuvarı Oyunculuk Bölümü'nü bitirdi. 2001-2009 yılları arasında
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları'nın sanatçı kadrosunda yer
aldı. 2009-2011 yıllarında NewYork ve İstanbul'da metodun resmi eğitmeni
Anthony Vincent Bova ile Eric Morris Oyunculuk yöntemini çalıştı. 2005-2009
yıllarında Vernon Frost’la Labirent ve Şamanik, Tony Wiesman’la Outlook ve
Essence seminerlerine, Dr. Sangeeta Sahi ile Theta Healing eğitimine
katıldı.
Amsterdam’da
2013 yılında başlayan ve üç buçuk yıl süren Uluslararası Feldenkrais Metodu
Eğitmen Eğitimi Programı’nı Kasım 2016'da tamamlayarak Practitioner olmaya hak
kazandı. Metodun ATM (Awareness Through Movement-Hareket Yoluyla Farkındalık)
grup deslerine ve FI (Functional Integration-Fonksiyonal Bütünleştirme) özel
seanslarına devam ediyor.
2012 yılından
bu yana profesyonel oyuncu ve oyuncu adaylarına yönelik oyunculuk atölyeleri
düzenleyen ve oyuncu koçluğu yapan Erdem, dönüşüm koçu ve regresyon terapisti
olarak da kişilerin kendilerini dönüştürmelerine kolaylaştırıcı olarak destek
veriyor.
Ocak 2017'de
tüm çalışmalarını “Deniz Erdem Studio” ismiyle bir çatı altında toplayan Erdem,
kendi stüdyo programı dışında Fiziksel Tiyatro ve Komedi Okulu ve Seiba
(Uluslararası Hikaye Anlatıcılığı Merkezi)'nin eğitim programlarında farklı
sanat dalları ve disiplinlere yönelik eğitimler veriyor.
Buket Gülbeyaz – Method ve Lee Strasberg’de Duyu Çalışması
17 Kasım Pazar 13.oo – 19.oo
Method Oyunculuğu, Stanislavski’nin araştırmalarını geliştiren Vakhtangov’un ardından Lee Strasberg'ün, Group Theater ve Actors Studio’daki çalışmalarıyla geliştirdiği prosedürlerin toplamını içeren bir oyunculuk tekniğidir. Oyuncuya üstünde çalıştığı rolü kişisel, gerçek, orijinal ve spesifik kılmak için kullanabileceği araçlar vermeyi hedefler. Method, oyuncunun iç dünyasına odaklanır. Oyuncunun çabası, ne üzerinde çalışıyorsa onun gerçekliğini bilmek ve o şeyi tanımak, sonra da içeriden gelen bir gerçeklik hissi ile bütün bunları davranışa dökmektir. Buket Gülbeyaz bu atölyede, Strasberg’in duyu çalışması egzersizlerine ve oyuncunun, karaktere hizmet etmek için nasıl kendinden ve deneyimlerinden yola çıkabileceğine odaklanıyor.
Buket Gülbeyaz 2015 yılında Boğaziçi Üniversitesi Felsefe Bölümü’nden mezun oldu. Ardından, New York The Actors Studio Drama School’da üç yıllık master eğitimini tamamladı. Developing Awareness for Non-Actors ve Women Empowerment with Sensory Work New York’ta oluşturduğu ve İstanbul’a taşıdığı atölyeleridir. Konservatuvar yüksek lisans eğitimi ve bu süreçteki oyunculuk pratiklerinden de yararlanarak geliştirdiği, oyunculuk felsefesine araştırma alanı açmayı hedefleyen bir çalışması bulunmaktadır.
Burcu Halacoğlu – Michael Chekov’un Psikolojik Jesti
İstanbul
Bilgi Üniversitesi Sahne Sanatları Bölümü
24 Kasım / 13.oo – 19.oo
Psikolojik Jest, karakterin
psikolojisini ifade eden ve bir niyet taşıyan hareket olarak ifade edilebilir.
Michael Chekhov’a göre psikoloji, insanın düşüncelerini, hislerini, iradesini
ve arzularını içerir. Dolayısıyla bu bir tane hareket ile karakterin düşünce,
his ve iradesini yansıtan özü araştırılır. Böylece oyuncunun her anı, her
hareketi, sesi ve tavrı bu psikolojik jestin ifadesine dönüşür. Bu beş saatlik
çalışmada Psikolojik Jest örneklerini fiziksel olarak ve metinler aracılığıyla
araştıracağız.
*Katılımcılardan daha önce
çalışmadıkları herhangi bir metnin (hikâye, roman, oyun olabilir) kısa bir
parçasını ezberlemeleri beklenmektedir.
Burcu Halaçoğlu İstanbul Bilgi Üniversitesi Sahne Sanatları bölümünden 2013
yılında mezun oldu. 2011 yılında Michael Chekhov oyunculuk tekniği üzerine
çalışmaya başladı ve 2019’da İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji
Bölümü’nde Doktora Programı’nı tamamladı. İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde
Araştırma Görevlisi olarak çalışmaya ve oyunculuk dersleri vermeye devam
etmektedir. Michael Chekhov İstanbul’un kurucularındandır ve Michael Chekhov
Europe bünyesinde de eğitmenlik yapmaktadır.
‘’Benden Bu Kadar’’ adlı tek
kişilik performansı ile Seyyar Sahne’de oyunculuk yapmaktadır. Rol aldığı son
oyunlar arasında Korkuyu Beklerken (Tiyatropol), Kamamber (Kara Kabare), Kapı Aralığı
Nedir Kapı Aralığı Bir Fotoğraftır (ba- tiyatro), Kalem (Mekan Artı), Aşk ve
Faşizm (Galata Perform) gösterilebilir.
Burçak Dilekli - Meisner ile Oyuncunun Dinleme ve Eyleme
Kapasitesi
1 Aralık Pazar / 13.oo – 19.oo
Meisner’e göre, “oyunculuk, verili koşullar altında gerçekten
yaşama” becerisinde yatmaktadır. Bu
beceri ise öncelikle oyuncunun diğer kişiyi dinleyip karşılık vermesine
bağlıdır. Bu amaçla, Meisner Oyunculuk Metodu egzersizleri, öncelikle oyuncunun
gözlem yapma (dinleme) ve karşılık verme (eyleme) kaslarını geliştirmeyi
amaçlar.
Bu bağlamda, atölyede
Stanislavski kaynaklı oyunculuk metotlarına kısa bir girişin ardından, Sanford
Meisner’in oyunculuk anlayışı ve bu anlayış üzerinden geliştirdiği oyunculuk
egzersizleri inceleniyor. Katılımcılar, egzersizler sırasında Meisner
tekniğinin, oyuncunun dinleme ve eyleme kapasitesinin gelişimini nasıl
sağlandığını uygulayarak öğreniyorlar. Oyunculuğun kronik meselelerinden
sayılabilecek an’ da kalmak, replikleri oynamaya çalışmak, itkisel olmak ve
partnerle ilişki gibi konularda yine tekniğin getirdiği çözümler analiz
ediliyor.
Burçak Dilekli, Orta Doğu Teknik Üniversitesi’ndeki lisans ve yüksek lisans
eğitiminin ardından 2012 yılında Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
Sahne Sanatları Bölümü’nde oyunculuk eğitimine başladı. 2014 yılında INTERPLAY
Uluslararası Genç Yazarlar Festivali’nde Türkiye’yi temsil etti. Lisans
eğitiminin ardından, Kadir Has Üniversitesi Film ve Drama Yüksek Lisans
Programı’nı, “Feldenkrais Metodunun Meisner Oyunculuk Metodu Kapsamında
Oyuncunun Dinleme ve Eyleme Kapasitesi Üzerine Etkisi” isimli tezi ile 2019
yılında tamamladı. Aynı yıl, yapım sonrası süreci devam etmekte olan “Mavzer”
sinema filminde rol aldı. Deniz Erdem Studio çatısı altında ders vermekte ve
İstanbul Üniversitesi Sahne Sanatları Anasanat Dalı Doktora Programı’ndaki
eğitimini sürdürmektedir.
Selen Uçer - Oyunculuk Teknikleri ve Yaratıcı Oyuncunun Pratiği
7 ve 8 Aralık 14.oo – 19.oo
Tüm oyunculuk teknikleri, oyuncunun blokajlarından kurtulup,
tüm gerilimlerinden arınarak, gerçek/doğal performansını bulmasını sağlamayı
hedefler. Her oyuncu
kendi kişisel birikimini ve özel yeteneklerini kullanarak bir performans
yaratır. Bu performans detaylanıp öykülendirilirse ya da var olan öyküye oturtulursa,
oyuncunun gerçek ve orjinal olan oyunu ortaya çıkar.
Selen Uçer, oyuncunun
yaratım sürecinde kendini açabilmesi ve kendindeki ‘özel’ malzemeyi ‘en
gerçek’ halde sahneye taşıması üzerine yoğunlaşıyor. Programın bu son
atölyesinde, katılımcıların program boyunca deneyimledikleri Stanislavski, Strasberg, Morris, Meisner gibi oyunculuk tekniklerini,
rol çalışması ve karakter analizi ile birleştirerek, katılımcılarla sahne ve monolog
çalışıyor.
Selen Uçer lisans eğitimini Boğaziçi Üniversitesi’nde
tamamladı ve oyunculuğa BÜO-Boğaziçi Üniversitesi Oyuncuları’nda başladı.
İstanbul Devlet Konservatuarı’nda Gül Sabar’ın öğrencisi olarak şan eğitimi
öğrenim gördü. Akademi İstanbul’da kısa bir süre Işıl Kasapoğlu’nun öğrencisi
oldu. Bilgi Üniversitesi Müzik Bölümü’nde
Araştırma Görevlisi olacak çalıştı. Chicago Roosevelt Üniversitesi’nde
burslu olarak oyunculuk ve tiyatro alanında yüksek lisans yaptı. New York’da,
Ensemble Studio Theatre’da stajyer oyuncu olarak sahneye çıktı. Moskova
Sanat Tiyatosu'nun New York atölyesine katıldı. Yeditepe Üniversitesi Tiyatro
Oyunculuk bölümünde ‘Doğaçlama’,’Komedi
ve Karakter’, ‘Oyuncu için Ses Kullanımı’ dersleri verdi. Boğaziçi Üniversitesi
Mithat Alam Film Merkezinde ‘Oyuncunun Yaratısı-Karakter Yaratma’ başlıklı atölye
çalışmaları yürüttü. Halen Filimokulu’nda ‘Karakter Yaratmak’ atölyesini
vermeye devam ediyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder